Vi nærmer os månedsskift og lønningsdag. Men denne gang er det måske anderledes. Mange har allerede mistet deres arbejde, og flere virksomheder vil i de kommende måneder måske få problemer med at udbetale løn. Hvad gør man, når der pludselig ikke kommer de penge ind på kontoen, som man regnede med?
Hvis du pludselig mister din indtægt, kan det få uoverskuelige konsekvenser for din hverdag. Derfor er det vigtigt, at du med det samme får prioriteret dine udgifter og skåret alt væk, som ikke er nødvendigt. Du kan måske få udsat nogle regninger eller delt betalinger op. Læs her om, hvad du kan gøre allerede i dag så du slipper for unødige gebyrer, rykkere og inkassovarsler.
Dan et overblik over den kommende måned
Det første skridt er, at få et overblik over hvor mange penge du har, og hvor meget du har brug for i den kommende måned – eller indtil du får penge igen.
Det du har
Find et stykke papir og skriv ned præcis hvor meget du har i banken, i kontanter og får udbetalt. Det beløb er dit udgangspunkt – og du kan ikke bruge mere end det uden at overtrække din konto.
Det du skal af med
Lav også en liste over dine udgifter i den kommende måned.
- Alle regninger
Husk både dem på BS og dem, der trækkes på dit kort automatisk - Mad og husholdning
- Automatiske betalinger – f.eks. overførsler til opsparinger
- Gaver
Bliv selv ved – du skal finde de ting, der i en normal situation ville skulle betales i den kommende måned. Jeg har ikke skrevet ferie og fornøjelser på, men hvis du har den slags udgifter planlagt skal de selvfølgelig også på. Vi sorterer i listen senere.
Find ting at sælge
Det lyder så nemt, ikke? Find noget at sælge, så løser det alle problemerne. Specielt i denne tid er det måske ikke tilfældet – men det kan stadig være med til at få dig igennem en svær tid.
Måske du har en køkkenmaskine, du ikke får brugt så meget som håbet? Eller din datters gamle cykel, som egentlig er ok, men lidt rusten?
Bøger? Tøj?
Hvis din økonomi er presset af flere udgifter end indtægter, så kan selv små beløb på denne post være med til at få det hele til at hænge sammen.
Skriv ned, hvad du kan bruge penge på
Nu har vi nogle penge at gøre godt med. Både fra listen over, hvad du har lige nu – og måske også lidt penge fra salg af brugte ting.
Start med at skrive beløbet øverst på et stykke papir, og gå nu igennem din liste over udgifter – en post ad gangen. Start med de vigtigste – det er husleje, mad, el, vand, varme og offentlige udgifter som børnepasning og ejendomsskat. For hver linje du skriver, trækker du beløbet fra det du har, så du hele tiden kan følge med i, hvor meget du har “brugt” i din liste.
På et tidspunkt har du måske ikke flere penge at fordele. Nu bliver det hårdt. Er der ting tilbage på din liste, som SKAL have penge? Så må du se, om du kan fordele udgifterne lidt anderledes. Kan du spare mere på madposten? Få udsat en af de regninger, du har skrevet ned højere oppe?
Bliv ved, indtil du har fordelt alle pengene – og kan se, hvem der ikke KAN få penge denne måned.
Kontakt dem, der ikke får penge nu
Hvis du har regninger, du ikke kan betale, er det vigtigt at du er åben over for de firmaer, der ikke får deres penge. Dels er det god stil, men du kan også slippe for rykkere, uhyrlige gebyrer eller måske endda inkassovarsler og indkaldelse til fogedretten.
Da du har en plan, der viser, hvem der kan få penge lige nu, så er det meget enkelt. Og det er ikke farligt. Det første opkald kan være svært – men tro mig, stemmen i den anden ende vil gerne hjælpe hvis muligt.
Ring til de firmaer, der ikke kan få deres penge og forklar situationen. Start med at præsentere dig og fortæl, at du har gennemgået dit budget, og ikke har mulighed for at betale denne måned. Hvis du har mulighed for at betale en del af regningen (og det står på din liste!), så bed om at få delt udgiften op over et par måneder.
Hvis det er abonnementer og tjenester, som f.eks. streamingtjenester, online service eller lignende, skal du selvfølgelig bare opsige dem online. Ringe-metoden er til de ting, du ikke bare kan skære væk eller opsige uden videre.
Lev efter planen – også næste måned
Det er fint, du tror du kan leve for 1000,- på madbudgettet den næste måned. Men er det realistisk? Næppe. Men det er nu, din plan skal stå sin prøve. For de penge, vi har fordelt i øvelserne ovenfor, er de penge du har. Slut. Der er ikke andre. Hvis du tror, det er umuligt, så gå tilbage og start forfra med øvelsen og tag den en gang mere.
Den næste måned skal der ikke gå noget ud fra din konto, som ikke står på din liste.
Skriv ned, hvad du bruger på mad – og hold øje med, hvor meget du har tilbage.
Check din netbank dagligt for at se, om der er trukekt noget, du ikke havde med i planen. (Med mobilbank tager det kun få sekunder hver morgen – og er hurtigere end at løbe igennem et Facebook-feed)
Om en måned ser alting anderledes ud. Der er ingen normale måneder – og dine udgifter vil ændre sig hen over året. Derfor kan du med fordel lave samme øvelse igen – måned efter måned.
Hvordan gør jeg det nemmere?
Det er ikke nemt at skære ind og ændre vaner. Det tager tid. Men øvelsen ovenfor tvinger dig til at prioritere hver eneste krone.
I min familie fordeler vi vores penge på samme måde – hver eneste måned. Det er ikke fordi vi er i underskud, det er simpelthen fordi det giver os et fantastisk overblik og lader os sende pengene derhen, hvor de gør mest gavn. (Tro mig, ellers ville mine penge ryge på havegrej og små dimser i stedet for opsparinger til store, vigtige ting)
Vi bruger et program, der hedder You Need a Budget, og har brugt det siden 2012 med stor fornøjelse. Det kræver dog lidt tilvænning og indlæring, men erstatter listerne og papirerne i denne øvelse. Hvis du vil lære mere om, hvordan min familie har fået styr på økonomien i en kaotisk hverdag, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nu: